2012-01-12

LCHF/ LC Knäcke...

Knäckebröd är något av det bästa jag vet, men sedan jag började med Lchf var jag tvungen att hitta något annat istället för dessa knapriga bröd. Testade att baka detta fröknäcke igår och jag älskart!
För er som är intresserade kommer receptet här nedan...


LCHF FRÖKNÄCKE


1 dl Sesamfrön

½ dl hela Linfrön

2 msk Pofiber
1 dl Solroskärnor
1 msk Fiberhusk

½ dl Kokosfett
2½ dl kokande Vatten
½-1 tsk Havssalt

(Ev lite flingsalt att strö över)

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Smält kokosfett i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp.
Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt. Smaka av om smeten är lagom salt.
Låt stå och svälla en stund och häll sedan upp på en plåt med bakplåtspapper, lägg på ett bakplåtspapper och kavla ut för att få en jämn smet, ta bort bakplåtspappret och strö ev över lite flingsalt.

Grädda på 150° i ca 45-60 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med en kniv eller degskrapa.

Sänk temperaturen till 50 grader och låt stå och torka i ett par timmar. Knäcket ska vara hårt, inte segt.
 
(Pofiber och fiberhusk hittar ni vid den glutenfria avdelningen i mataffären.)
 
Ha en skön em/kväll i ruskvädret!
 

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Såg riktigt gott ut, och tack för receptet.
Kram Mamma C

Vita huset 28 sa...

Hej är inne på o börja med lchf snart igen så de där ska jag absolut testa då. Jag har ett recept på ett mjukt bröd lchf, riktigt tunt som smakar som ostfralla med fiberhusk och sesamfrö. Har du provat eller vill du ha receptet?

Kram Camilla

Vikeskärs hem och ting sa...

Bra tips! Nu har jag hittat balansen på frukosten så nu är jag knappt hungrig på lunchen.

Här kommer en länk till chokladbollarna.
http://levamedlchf.se/chokladbollar/#more-1382

Stod att dem skulle vara mättande, då vräker man väl sig inte i några hihi.
Jag mår redan bättre med magen som krånglat en hel del.

Ha en fin kväll! Kram

Anonym sa...

Hej Anna:)hoppas det är bra med dig! Ska testa att baka detta bröd idag..låter gott. Ha det bra kramar Milla <3