2011-07-22

Knäcke...

Sist vi hade vänner på besök fick jag en fin glasburk med lock fylld med knäckebröd som min kompis Anna hade gjort.
Knäcket var så underbart gott så nu måste jag dela med mig av receptet på dessa :)



Ingredienser:
2 dl maizenastärkelse
1dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl krossat linfrö
1 dl pumpakärnor
ca 1 tsk salt
½ dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten (tag lite mindre vatten för knaprigare bröd.)
Ev flingsalt

Blanda alla torra ingredienser Rör i oljan och sedan det kokande vattnet lite i taget.
Bred ut i långpanna på bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla eller tryck ut smeten så tunt som möjligt.
Strö ev på flingsalt.
Gräddas i ugn 1 timme i 150 grader.

Testa detta, ni kommer inte att ångra er :)
Ha en mysig helg, vi hörs igen om ett par veckor då både jag och bloggen tar oss lite semester! :)

Må så gott kära bloggvänner!

5 kommentarer:

♥ Vårt lilla bo ♥ sa...

Vilken trevlig gå bort present!
Och receptet - det bugar vi och tackar för!

Ha en bra dag!

Kram Annica

Martina Andersson sa...

Hej Kikar in på din blogg och njuter av alla fina inlägg du skrivit =) Hoppas ju självklart att allt är bra med dig ?
Hit kommer jag absolut att komma igen =) Du har nu en helt ny följare =)
Kram Tina

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

mums!! egen knäcke är lyx, jag brukar baka det till jul och midsommar men jag har aldrig provat detta recept, måste jag göra. Kram

Sara sa...

Knäcke som är så gott :-) Tack för receptet!
Kram

Hildas hem - Sofia sa...

Det där är ju så gott och en perfekt gå-bort-present :)

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram Sofia